El punt i la línia com a signes d’expressió
1
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Saber descriure el concepte de signe, punt i línia, i també les seves qualitats plàstiques i estètiques.
• Experimentar amb les variacions formals del punt i la línia i les seves possibilitats creatives.
• Observar, comprendre i avaluar els elements propis de les imatges visuals essent sensibles a les seves qualitats plàstiques.
• Entendre i aplicar el valor compositiu de les “línies visuals”.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Identificar i valorar les qualitats visuals del punt i la línia en imatges i produccions pròpies i alienes.
• Valorar la consecució d’estratègies pròpies en la representació de formes mitjançant signes, punts o línies.
• Saber emprar l’expressivitat de la línia i el punt amb les seves possibilitats tonals en composicions a mà alçada, estructurades geomètricament o més lliures i espontànies.
• Mostrar interès per la “modulació de la línia” com una forma d’expressió, evitant les composicions monòtones i fredes.
Les textures
2
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Valorar l’interès por conèixer la naturalesa de les textures i les seves múltiples aplicacions pràctiques i estètiques.
• Saber crear composicions pròpies amb varietat de textures mitjançant diferents tècniques i procediments.
• Analitzar textures de l’entorn i del món de l’art.
• Reconèixer la importància de la textura pròpia de les superfícies dels objectes en els diversos camps d’expressió artística.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Valorar el grau d’assimilació de les textures i si s’han emprat adequadament els seus valors expressius.
• Detectar el nivell de consecució d’estratègies pròpies pel que fa a la representació de la superfície d’un objecte qualsevol.
• Saber diferenciar i identificar les diverses textures superficials (tàctils o visuals, orgàniques o geomètriques i naturals o artificials) analitzant el procés de generació de cada una.
• Valorar la creació de textures com a mitjà identificatiu de la intencionalitat expressiva.
Naturalesa i expressivitat del color
3
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Entendre el comportament natural del color llum i del color pigment.
• Saber diferenciar, ordenar i reproduir els matisos de color, tant en objectes naturals com artificials, per mitjà del cercle cromàtic.
• Reconèixer els aspectes psicològics del color pel que fa al seu missatge visual, identificant les variacions que els canvis de color produeixen en el seu significat.
• Aprendre a fer servir el color d’una manera creativa, valorant-ne el simbolisme i aplicant-lo amb finalitats expressives.
• Comprendre el valor del color en la representació de l’espai i el seu ús en composicions gràfico-plàstiques amb aquest fi.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Analitzar i aplicar els coneixements sobre composició i ordenació del color tenint en compte les relacions establertes entre ells.
• Diferenciar les característiques del color en la naturalesa i en l’art, essent capaç de reproduir-los mitjançant l’ús de mescles amb una finalitat expressiva.
• Identificar amb criteri les finalitats simbòliques en l’ús del color per transmetre un missatge concret, segons la intenció de l’autor.
La llum i el clarobscur
4
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Saber observar i analitzar el comportament de la llum sobre les formes corpòries i distingir les diferents qualitats de la llum artificial i de la llum natural.
• Poder descriure la llum i les ombres, com a elements que suggereixen l’efecte de volum.
• Reconèixer els tipus d’il·luminació sobre diferents models, valorant-ne les qualitats expressives.
• Saber representar la sensació espacial de composicions volumètriques senzilles mitjançant l’ús del clarobscur.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Realitzar composicions amb diversos recursos per transmetre missatges amb diferents significats.
• Conèixer i identificar, en diferents composicions, alternatives pel que fa a l’organització de les formes mitjançant l’aplicació dels criteris compositius fonamentals.
• Diferenciar els ritmes visuals i practicar-ne l’ús en composicions abstractes o figuratives.
L’art de comunicar
6
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Comprendre el fenomen de la percepció visual i diferenciar amb claredat entre el fet físic de veure-hi i el procés intel·lectual d’interpretar.
• Analitzar les aplicacions comunicatives del llenguatge visual: la informació, la persuasió, la narració i l’estètica.
• Definir clarament en què consisteix «compondre» i conèixer els elements que configuren la composició.
• Distingir els diversos formats presents en les obres artístiques, i també saber apreciar la importància d’encaixar cor-rectament les figures representades en el format escollit.
• Saber visualitzar i valorar les particularitats de les il·lusions òptiques i el seu procés perceptiu i intel·lectual.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Fer composicions aplicant-hi diferents recursos per transmetre missatges amb diversos significats.
• Conèixer i identificar, en diferents composicions alternatives, l’organització dels elements mitjançant l’aplicació de criteris compositius.
• Conèixer i distingir els diversos tipus d’il·lusió òptica i entendre el fenomen pel qual enganyen la nostra percepció.
La societat de la informació
7
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Entendre la importància dels signes visuals, identificant el significat i el significant en un signe visual.
• Reconèixer els diferents graus d’iconicitat en imatges presents en l’entorn sociocultural, i també els aspectes denotatius i connotatius que hi ha en aquestes imatges.
• Saber llegir i analitzar imatges de procedència diversa, distingint-ne tant els aspectes formals com la intenció de l’autor.
• Identificar els diferents recursos visuals, com ara la metàfora, aplicats en el llenguatge publicitari.
• Reconèixer i aplicar els elements i processos tipogràfics en la creació d’imatges cal·ligràfiques.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Crear signes visuals que puguin transmetre informacions de manera senzilla i inequívoca.
• Analitzar de manera correcta imatges publicitàries distingint clarament els diversos elements formals i expressius que en formen part.
• Analitzar imatges de forma objectiva i subjectiva, identificant els elements narratius i els recursos visuals aplicats en la transmissió d’un missatge, i treure’n conclusions i interpretar-ne el significat.
• Aplicar els recursos tipogràfics, tant analògics com digitals, en la creació de cal·ligrames prenent com a base la transmissió d’un missatge propi.
Formes i elements geomètrics bàsics
8
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Entendre com es genera la bidimensionalitat i, a partir d’aquí, les formes bàsiques, amb l’interès de reconèixer-les tant en la naturalesa com en les arts visuals.
• Conèixer i comprendre sense ambigüitats les característiques i el lèxic que identifica els diferents elements constituents de l’enteniment geomètric: concepte de paral·lelisme, perpendicularitat, tipus de línies, angles, etc.
• Aprendre a fer servir de manera cor-recta els llapis amb les diferents dureses que presenten, i també els instruments propis del dibuix tècnic: l’escaire, el cartabó i el compàs.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Analitzar, experimentar i descobrir composicions amb elements i formes bàsiques, particularment en l’àmbit dels objectes de l’entorn immediat, valorant la correcta descripció gràfica dels dissenys.
• Demostrar, delineant rectes amb diverses inclinacions i interlineats constants, l’interès, la precisió i el bon ús de les plantilles (escaire i cartabó), i també la netedat i la bona presentació dels treballs.
Traçats geomètrics fonamentals
9
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Aprendre a realitzar operacions amb segments i angles, amb l’ajuda de l’escaire, el cartabó i el compàs.
• Raonar el concepte de distància entre punts, rectes i circumferències per a la seva posterior determinació gràfica.
• Raonar el concepte de lloc geomètric en els traçats bàsics: circumferència, mediatriu d’un segment, bisectriu d’un angle i mitjana.
• Saber dividir la circumferència en dues, quatre, sis o vuit parts iguals, a fi de dissenyar geometries ornamentals amb estructures radials.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Saber mesurar, traslladar i operar (sumes i diferències) amb segments i angles.
• Verificar la realització de composicions mitjançant mesuraments de rectes i angles amb precisió i l’ús correcte dels instruments de dibuix tècnic: l’escaire, el cartabó i el compàs.
• Distingir clarament les característiques bàsiques de la mediatriu i la bisectriu en el raonament dels traçats i dissenys geomètrics.
• Valorar la realització dels exercicis amb netedat i claredat.
Formes poligonals regulars
10
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Aprendre la importància que té la geometria de les formes poligonals per estudiar l’estructura interna dels objectes.
• Construir triangles i quadrilàters tot recordant-ne la classificació i les propietats fonaments.
• Saber dividir la circumferència en dues, quatres, sis i vuit parts iguals a fi de poder dissenyar geometries ornamentals amb estructures radials.
• Saber construir polígons convexos i còncaus o estrellats per a la seva aplicació en el disseny ornamental.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Valorar la diferenciació clara de les característiques bàsiques de triangles i quadrilàters.
• Comprovar si s’ha raonat la representació correcta de les formes i estructures geomètriques de manera objectiva.
• Reconèixer estructures poligonals en l’art, el disseny i l’arquitectura, com, per exemple, en les rosasses romàniques i gòtiques.
• Valorar la creativitat i la imaginació a l’hora d’inventar estructures modulars amb xarxes triangulars i amb malles quadrades.
• Valorar la realització dels exercicis amb netedat i claredat.
Moviments en el pla. Composicions modulars
11
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Saber que els moviments en el pla faciliten la representació de les formes.
• Reconèixer l’existència de simetries, presents tant en les formes de la naturalesa com en les obres projectades per l’ésser humà.
• Saber dissenyar seqüències rítmiques subjectes a ordenacions basades en espais planimètrics (de xarxes triangulars regulars o quadrades), incorporant-hi el color com a factor d’enriquiment expressiu.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Valorar, a l’hora de dissenyar noves formes, la destresa pel que fa a l’ús de moviments en el pla: translacions, girs i simetries.
• Saber dissenyar, sobre xarxes poligonals, composicions modulars originals.
• Comprendre que la disposició del mòdul base crea imatges rítmiques en fer servir diferents seqüències d’una mateixa forma modular.
• Dur a terme el traçat amb precisió i netedat, tenint en compte la complexitat i el major nombre tant de mòduls com de seqüències.
REPRESENTACIÓ OBJECTIVA DE VOLUMS. MAQUETES
12
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Representar correctament les vistes o projeccions dièdriques de sòlids senzills donats en perspectiva o vistos al natural.
• Investigar i aprofundir en la descomposició de volums amb formes modulars simples.
• Saber representar formes modulars bàsiques sobre el pautat isomètric.
• Controlar amb destresa la creació de maquetes compostes per cossos senzills, després d’obtenir-ne el desenvolupament.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Saber dibuixar les vistes de sòlids amb formes cúbiques elementals donats en perspectiva o presentats al natural.
• Conèixer i posar en pràctica la norma UNE 1032–ISO 128, que fa universal i, per tant, possible la comprensió gràfica i objectiva de la forma i de les característiques d’un objecte.
• Comprendre i practicar els processos de construcció de perspectives isomètriques de volums elementals.
• Dur a terme els traçats amb netedat i precisió.
LA COMPOSICIÓ. FONAMENTS VISUALS
5
Continguts Teòrics
Propostes Pràctiques
OBJETIUS
• Saber definir en què consisteix «compondre» i conèixer els elements que configuren la composició.
• Saber analitzar la relació entre «masses» i la seva correspondència o lligam amb les línies mestres de la composició.
• Distingir els diferents tipus de formats presents a les obres artístiques, i també saber apreciar la importància d’encaixar correctament les figures representades en el format escollit.
• Saber descriure i construir diversos ritmes dins d’una mateixa composició de masses.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
• Realitzar composicions amb diversos recursos per transmetre missatges amb diferents significats.
• Conèixer i identificar, en diferents composicions, alternatives pel que fa a l’organització de les formes mitjançant l’aplicació dels criteris compositius fonamentals.
• Diferenciar els ritmes visuals i practicar-ne l’ús en composicions abstractes o figuratives.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Veure
Veure
Veure